افزایش فروش اینترنتی
فروش اینترنتی خود را چگونه در ایران افزایش دهیم ؟
به دلیل اینکه مقالات زیادی در این باره در اینترنت موجود بود که اکثرا ترجمه شده بودند و مربوط به کشورهای خارجی شده و برای بازار اینترنتی ایران مناسب نبودند . تصمیم گرفتیم مقاله ای در مورد افزایش فروش اینترنتی در ایران بنویسیم .
داشتن یک وب سایت مناسب
خوب اینجا یک سوال پیش می آید که یک وب سایت مناسب برای کسب و کار آنلاین ما چه وبسایتی است ؟
پس به نکات زیر توجه کنید
الف : وب سایت شما باید از طراحی جذابی برخوردار باشد در عین حال خسته کننده نباشد . خوب این به چه معنی است ؟ مثلا یک وب سایت با زمینه ی مشکی تقریبا جذاب است اما یک سایت کاملا سیاه برای کاربر بسیار خسته کننده است . سعی کنید اگر هم می خواهید از مشکی استفاده کنید آن را در تمام سایت به کار نگیرید و در بعضی قسمتها از رنگ مشکی استفاده کنید و همچنین توجه داشته باشید حتی الامکان از زمینه تیره برای مطالب خود استفاده نکنید .
ب : سرعت لود سریع : شاید این مساله در کشورهای دیگر خیلی اهمیت نداشته باشد . اما در ایران با توجه به پایین بودن سرعت اینترنت بسیار اهمیت دارد . اگر وب سایت شما سریع باز نشود شما در این بازار رقابت شکست خواهید خورد . پس سعی کنید از عناصر گرافیکی و متحرک در سایت خود کمتر استفاده کنید . تصاویر سایت خود را حتما با نرم افزارهای کم حجم کننده , کم حجم کنید . سعی کنید هاست خوب با ترافیک مناسب تهیه کنید . تا سایتتان سریع لود شود .
ج : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو : وب سایت شما حتما باید بهینه باشد . بهینه سازی یا سئو به چه معناست ؟ سئو یعنی بهینه بودن سایت شما برای موتورهای جستجو نظیر گوگل .
امروزه گوگل سهم عظیمی در بازار اینترنت دارد و بالای 80 درصد کاربران از طریق گوگل به وب سایت شما هدایت می شوند و طبق آمار بیش از 70 درصد از بازدیدکنندگان صفحه ی دوم نتایج گوگل را نمی بینند . پس اگر شما در سرچ نام محصول خود در صفحه ی دوم باشید از این بازار سهمی نخواهید داشت.
پس می بایست وب سایت خود را بهینه کنید . بهینه سازی خود نیازمند چندین مقاله و کتاب است که در اینجا بحث آن نمی گنجد.
امروزه سئو به خودی خود تبدیل به یک علم شده است . ما پیشنهاد می دهیم در این زمینه بیشتر مطالعه نمایید و به سایر منابع موجود مراجعه کنید .
د : سادگی محیط کاربری : سفارش و فعالیت در وب سایت شما برای کاربرانتان باید بسیار راحت و آسان باشد . از عضویت های پیچیده , فرم های سفارش طولانی و هر چیزی که کاربر را خسته کند بپرهیزید . سعی کنید فرم سفارش حتی الامکان در سایت شما ساده باشد و یک کاربر با ساده ترین شکل بتواند سفارش خود را ارسال کند .
ه : منظم و قابل دسترس بودن : وب سایت شما باید دارای منوهای بسیار مناسب باشد . یک کاربر باید بتواند از هر صفحه ی سایت شما به سادگی به صفحات دیگر برود . بخش های مختلف سایت شما به آسانی قابل دسترس باشد . خودتان را جای کاربر بگذارید ببینید به تمام قسمتهای سایت به سادگی می توانید دسترسی پیدا کنید و همه ی قسمت ها به آسانی قابل مشاهده هستند .
یادتان باشد کاربر نباید به مدت طولانی و بطور خسته کننده در وب سایت شما دنبال چیزی بگردد این کار کاربران را آزار می دهد .
سعی کنید تا می توانید همه چیز را برای کاربر آسان کنید .
اعتماد سازی
متاسفانه در حال حاضر در کشور ما قوانین تجارت الکترونیک به صورت اجرایی وجود ندارند . همچنین سطح اطلاعات مردم از اینترنت و خرید و فروش در این محیط بسیار کم است . به همین دلیل مشتریان به سختی به فروشندگان در اینترنت اعتماد می کنند . حال ما با این مشکلات و موانع چطور می توانیم اعتماد مشتریان را جلب کنیم ؟ به همین دلیل ما بر اساس تجربیات خود مواردی را ذکر می کنیم
الف : قرار دادن اطلاعات ارتباطی خود در وب سایت : حتما سعی کنید شماره های تماس خود را در وب سایت آن هم در معرض دید قرار دهید . سعی کنید از شماره های ثابت و معتبر استفاده کنید تا کمی خیال کاربر راحت تر شود .
حتی الامکان سعی کنید آدرس محل کار خود را در سایت قرار دهید این هم قوت قلبی برای مشتریان در زمینه اعتماد به شما می باشد
ب : پاسخگویی همیشگی : سعی کنید همیشه و به سرعت ایمیل ها را پاسخ دهید . تلفن شما باید همیشه در دسترس باشد . و اگر مدت زمانی قادر به پاسخگویی نیستید در سایتتان زمان پاسخگویی را مشخص کنید و واقعا در آن زمان پاسخگو باشید . اگر پس از سفارش بازهم شما به سرعت پاسخگوی مشتریان باشید آنها آسوده خاطر می شوند و به شما اعتماد می کنند .
ج : استفاده از پرداخت آنلاین : قرار دادن یک سیستم پرداخت آنلاین در سایت شما موجب اعتماد کاربران به شما می شود . سعی کنید این سیستم را حتی الامکان در سایت خود قرار دهید .
اگر می توانید از درگاه پرداخت امن بانک پاسارگاد استفاده کنید . این درگاه با توجه به تضمینی که به خریداران می دهد خیال آنها را راحت می کند . سعی کنید کمی در مورد این درگاه در سایت خود برای کاربران توضیح دهید و این درگاه را نیز در سایت خود قرار دهید . آدرس این درگاه www.paypaad.ir می باشد . البته این نکته جنبه ی تبلیغی ندارد و اگر درگاه پرداخت امن دیگری نیز وجود داشت می توانید از آن استفاده نمایید . مهم این است که هر چه بیشتر خیال مشتریان شما آسوده تر باشد و بیشتر به شما اعتماد کنند .
د : استفاده از مراکز واسط پستی : اگر شما دارای یک محصول فیزیکی هستید برای اطمینان بیشتر می توانید از این مراکز استفاده کنید . این مراکز به این شیوه عمل می کنند که با اداره ی پست قرار داد دارند و محصولات شما را از طریق پست به دست مشتری می رسانند و وجه را همان زمان پس از تحویل کالا مامور پست از مشتری دریافت می کند و به مرکز واسط می دهد و مرکز واسط نیز این پول را به حساب شما واریز می کند . ممکن است کمی این پروسه زمان بر باشد اما با این روش مشتریان شما با خیال راحت از شما خرید می کنند و پس از دریافت محصول خود وجه را پرداخت می کنند . این روش برای اعتماد سازی بسیار مناسب می باشد .
مراکز زیادی در این زمینه وجو دارند که با جستجو در گوگل می توانید مناسب ترین گزینه را برای کار خود انتخاب نمایید
بازاریابی و تبلیغات
پس از اینکه شما صاحب یک وب سایت حرفه ای و مناسب برای شروع فعالیت و تجارت در اینترنت شدید همچنین روشهای جلب اعتماد مشتریان را در سایت پیاده سازی کردید . نوبت به تبلیغات و بازاریابی می رسد .
برای تبلیغات روشهای بسیاری وجود دارد .
از جمله گوگل ادوردز
ایمیل مارکتینگ
تبلیغ در ساتهای پر بازدید
تبلیغات لوکال و سنتی
تبلیغ در سایتهای آگهی
و ...